In april stelde Thonet de nieuwe bijzettafel 1025 voor. Het is het eerste Belgische ontwerp in de collectie van het Duitse designmerk. James Van Vossel vertelt ons hoe zijn ontwerpen ontstaan en hoe hij bij Thonet onder tafel kroop voor zijn eenvoudige maar complexe tafel.

“In 2002 ben ik afgestudeerd aan Thomas More Mechelen, waar ik Interieur & Design en de Voortgezette Opleiding MeubelOntwerp gevolgd heb. Vier jaar later heb ik mijn éénmanzaak JAMES opgericht. Daarnaast geef ik twee halve dagen per week les aan de hogeschool.

Ik schets wel veel waarna ik in mijn atelier aan de slag ga. Maar als mensen me een plan vragen, heb ik dat meestal niet. Je kan niet op een tekening zitten. Of het nu een bril, een zetel of verlichting is, ik moet het kunnen testen. Die aanpak vraagt veel energie maar werkt ook inspirerend. In het atelier bots ik op andere ideeën, nieuwe materialen.”

Een werkproces als wijn

“Ik vergelijk mijn werkproces graag met wijn. Je leert een smaak kennen, proeft er van, laat het een tijdje rusten, keert er nog eens naar terug, proeft opnieuw… Veel van mijn prototypes hebben het daglicht nog niet gezien. Ik bekijk ze later nog eens opnieuw, wanneer ik wat ouder en wijzer ben. Als ik mijn hele leven hetzelfde zou doen, zou ik op dat ene gebied een specialist kunnen noemen. Maar ik wordt graag uitgedaagd om andere dingen te doen.

Ik leerde de mensen van Thonet kennen op de beurs in Milaan in 2010. Ik stond daar met een kinderslee met lagen gefineerd hout in plaats van gebogen hout. Thonet had een collectie met sleeën en vond mijn idee interessant. Daarna is er een soort van maildialoog ontstaan tussen mij en het hoofd van de productie van Thonet. Ik liet hem regelmatig iets van me zien tot hij me vroeg ‘En waarom zou dit bij ons passen?’.”

Thonet en de 1025: nauwkeurigheid van perfectie

“De 1025 heb ik voorgesteld op IMM Cologne. Ik heb geen iPad, geen plan, maar wel een prototype. Dus heb ik de vier onderdelen in een zak gestoken en ben ik zo naar de stand van Thonet getrokken. Ik heb het model onder tafel ineen gezet voor het hoofd van de productie, zodat nieuwsgierige ogen er geen glimp van zouden kunnen opvangen. Even later zat de CEO ook bij onder de tafel. Ik ben trots op dat verhaal omdat het toont wie ik ben.

Mensen vragen me wel eens waarom dit tafeltje bij Thonet zou passen. Als er een beetje speling op een van de onderdelen zou zitten, zou het niet werken. Thonet staat ook voor die nauwkeurigheid van perfectie. Zij maken ook graag met een aantal basiselementen een krachtig statement en dat heb ik ook gedaan met de 1025. In het ontwerp heb ik gebruik gemaakt van 'eerlijke verbindingen’: wat van onder te zien is, komt ook tevoorschijn in het blad, zonder onderbreking. Eigenlijk is dit tafeltje een schoolvoorbeeld van Duitse degelijkheid.”