master designer
foto-Michael Thonet

Michael Thonet

Michael Thonet zijn stoel Nummer 14 uit 1859, oorspronkelijk bedoeld als Weense café stoel, is vandaag nog altijd een wereldsucces. Thonet was de uitvinder van het meubel dat uit gebogen hout vervaardigd was en ook de eerste die meubelen in serie maakte. Zijn bedrijf werd zo succesvol dat hij in 1860, 300 mensen tewerk stelde en dagelijks 200 stoelen produceerde.

Hij blijft de man die kunst en techniek, kwaliteit en kwantiteit met elkaar verbond. Le Corbusier zei over zijn werken: “Nog nooit is een beter en eleganter concept, op een zo doelmatige en exacte manier uitgevoerd geweest”.

Designer Michael Thonet
Revolutionaire ontwerper

Never was a better and more elegant design

In plaats van het representatieve stelde Michael Thonet steeds meer het functionele op de voorgrond. Met het produceren van de beroemde Weense koffiehuisstoel nr. 14 introduceerde hij het eerste klasseloze meubelstuk, welke iedereen kon kopen. Er kwam geen ontwerper aan te pas, de vorm werd in feite bepaald door de techniek. Tot 1930 werden er 50 miljoen stuks van geproduceerd en wereldwijd verkocht. De stoel kan ook gezien worden als de logische uitbreiding van het streven van de Biedermeier-stijl naar complete en natuurlijke simpliciteit. De minimale vormgeving en het economische materiaalgebruik wijzen vooruit naar het modernisme. Dankzij de gemechaniseerde productietechnieken waardoor goedkoop en door ongeschoolde arbeidskrachten geproduceerd kon worden, bleef Thonet's fabriek zich uitbreiden. In 1860 kostte de bekendste stoel van het bedrijf 'Nr. 14' minder dan een fles wijn en stelde het bedrijf 300 mensen te werk die dagelijks 200 stoelen produceerden.


Thonet Bauhaus 100 Event - Sfeerbeelden
Het eerste Master Event in 2019 stond in het teken van Thonet en 100 jaar Bauhaus. Philipp Thonet sprak over de geschiedenis van de collectie en de links met Bauhaus. De aanwezige design-liefhebbers,


Expo Bauhaus 100 tot en met 30 April bij Master Meubel
Aan het begin van de twintigste eeuw heeft de Duitse architect Walter Gropius een droom. Hij ziet kunstenaars, ontwerpers en vakmannen met elkaar samenwerken en elkaar zo versterken. Hij probeert