master designer
foto-Greta Grossman

Greta M. Grossman

Greta Grossman (1906-1999) behield een vruchtbare veertig jaar durende carrière op twee continenten: Europa en Noord-Amerika. Haar prestaties waren talrijk en omvatten industrieel ontwerp, interieurontwerp en architectuur. In 1933, na met succes haar fellowship te hebben voltooid bij de gerenommeerde kunstinstelling uit Stockholm, Konstfack, opende ze Studio, een gecombineerde winkel en werkplaats. In hetzelfde jaar trouwde Grossman met de jazzmuzikant Billy Grossman met wie zij later naar de Verenigde Staten emigreerde en zich vestigde in Los Angeles.

Doorheen de jaren ’40 en ’50 exposeerde Grossman haar ontwerpen bij musea over de hele wereld, waaronder MoMa in New York en The National Museum in Stockholm.

De iconische Gräshoppa-lamp werd voor het eerst geproduceerd in 1947. Het buisvormige stalen statief staat naar achteren gekanteld en de langwerpige aluminium conische kleur is met een kogelgewricht op de arm bevestigd, dus het licht kan directioneel zijn, maar de schittering is minimaal. De klassieke Cobra-lamp ontleent zijn naam aan de vorm van de ovale schaduw, die doet denken aan de nek van een Cobra. De buisvormige flexibele arm kan in alle richtingen worden gebogen en de schaduw kan 360° worden gedraaid.
Tegenwoordig zijn de productontwerpen van Grossman echte verzamelobjecten en worden ze op veilingen over de hele wereld verkocht. Grossman’s producten hebben unieke, moderne designs.

Designer Greta M. Grossman
Opvallende ontwerpster in de mid-20e eeuwse architecturale scène van Los Angeles

" De makkelijkste manier op te laten zien waar je toe in staat bent is door het zelf te doen. "

In 1966, ging Grossman op pensioen en verhuisde ze samen met haar man naar een huis dat ze zelf ontworpen had in Encinitas, ten noorden van San Diego. Ze bracht de laaste 30 jaar van haar leven door in obscuriteit en hield ze zich bezig met het schilderen van landschappen. In 2010, verscheen er een tentoonstelling van haar werk in Stockholm en een tentoonstelling in Pasadena was de eerste retrospectieve tentoonstelling van haar werk. Veel van haar woningen die ze ontwierp zijn vernield, ongeveer tien bleven bewaard inclusief het Hurley House, de Frances Nelson huizen en de Jim Backus House.