master designer
foto-Josef Hoffmann

Josef Hoffmann

Hoffmann ging in de leer bij de bekende architect Otto Wagner en begon als een echte kubist met hoekige meubelen, die hij versierde met geometrische vormen. Hij was een typische aanhanger van het ‘Gesamtkunstwerk’ en meende dat ‘de buitenkant van een huis de binnenkant moet verraden’.

Hoffman streefde er altijd naar om de uitvoering van een ontwerp te perfectioneren en om betere en nieuwe materialen te gebruiken. Eenvoud, eerlijkheid en gedegenheid waren zijn maatstaven. Eén van zijn belangrijkste werken als architect is het Brusselse Palais Stoclet, dat als een antipode voor het sensuelere werk van Henry van de Velde kan gezien worden.

 

Designer Josef Hoffmann
De belangrijkste leerling van Otto Wagner

De buitenkant van een huis moet de binnenkant verraden

In Hoffmann’s vroege werken is de dynamische en rondkrullende lijnvoering een belangrijke speler. Zijn stijl en kunstopvattingen werden beïnvloed door een tentoonstelling die gewijd werd aan Charles Rennie Mackintosh in 1900. Vanaf ongeveer 1903 zijn er in zijn ontwerpen meer eenvoudige geometrische vormen. Zijn ornamentiek wordt ernorm gekarakteriseerd door het herhalen van gelijksoortige elementen.