master designer
foto-Gino Carollo

Gino Carollo

Interview met Master Meubel

Hij is de ontwerper van een van onze favoriete nieuwe stukken van dit jaar voor Rolf Benz en behalve een groot ontwerper is Gino Carollo ook een echte gentleman. Hij vond een gaatje in zijn overvolle agenda om het met ons te hebben over zijn passie voor design.

Je hebt ooit gezegd dat design alles te maken heeft met passie. Hoe zou je je designfilosofie uitgebreider omschrijven?

Ik denk dat passie de noodzakelijke voorwaarde is om iets te laten gebeuren. Toen ik mijn zaak meer dan twintig jaar geleden begon, werd ik gedreven door mijn passie voor design. Het was een heel natuurlijke, bijna instinctieve keuze. Passie is een heel belangrijke waarde, maar om te evolueren moeten er andere dingen aan toegevoegd worden.
Jaren geleden had de designer alleen invloed op de ‘creatie’. Tegenwoordig moet goed design volledig geïntegreerd zijn in het industriële proces. Er moet een evenwichtig partnerschap ontstaan tussen designer en bedrijf om de beste resultaten te boeken. In die zin kan ik zeggen dat mijn filosofie mettertijd pragmatischer geworden is, maar dan zonder de creatieve component te verliezen.

Wat zou je je grootste inspiratiebron noemen?

Voor mij is dat nieuwsgierigheid, denk ik. Ik reis heel veel voor mijn werk en ben geïnteresseerd in hoe het er overal aan toegaat, vergelijk mezelf met verschillende culturen en probeer deze ervaringen te assimileren om uit deze inspiratiebronnen te leren.

Je hebt tijdens je carrière met een aantal van de beroemdste designmerken gewerkt. Zijn er projecten waar je op terugkijkt als belangrijke verwezenlijkingen of die een speciale plek in je hart hebben?

Zoals ik al zei, vind ik dat het de taak van de designer is om nauw samen te werken met het bedrijf om het potentieel van beide zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. In deze zin was en is het de taak van de studio om individuele bedrijven te begeleiden naar voortdurende vernieuwing door design waar iedereen beter van wordt.
Daarom denk ik ook eerder aan partnerschappen die doorheen de tijd ontstaan zijn en nog steeds bestaan dan aan een product in het bijzonder, want daar haal ik de grootste voldoening uit.

Zou je ons wat meer kunnen vertellen over je samenwerking met Rolf Benz?

Rolf Benz’ verhaal heeft zijn stempel gedrukt op de Duitse en internationale designscène. De samenwerking met zo’n vooraanstaand bedrijf gaf me de gelegenheid om de realiteit te ontdekken van ‘echte’ mensen en mezelf te vergelijken met hen, zowel op professioneel als op menselijk vlak. Met name tijdens het productontwikkelingsproces kwam er een uitermate positieve synergie tot stand die leidde tot de uitwerking van het idee.

Hoe ontstond de Scala-sofa?

Dat was een erg interessant en boeiend proces. Het was een unieke gelegenheid om twee aspecten samen te brengen: de bijzonderheden van het Italiaanse design en de Duitse producteigenschappen. ‘Totaalkwaliteit’ is het label dat Rolf Benz-producten opgeplakt krijgen, wat betekent dat de kwaliteit van de materialen, de duurzaamheid, het comfort, de betrouwbaarheid en techniek essentieel zijn. Het was mijn taak om te starten vanuit deze belangrijke waarden en er de Italiaanse creativiteit aan toe te voegen.

Had je een specifieke eindgebruiker in gedachten toen je de Scala ontwierp?

Van bij het begin was het mijn bedoeling om het product ‘internationaal denken’ mee te geven. Ik kreeg de gelegenheid om met een verschillende taal bij te dragen door de Italiaanse stijl in het Duitse product te integreren. Volgens mij konden we daardoor de code en de traditionele regels doorbreken.
Met het ontwerp van de Scala wou ik in meer bepaald nieuwe elementen introduceren: ik wou de banken luchtigheid, hangende volumes en een visueel zachte uitstraling geven. In dit ontwerpproces probeerde ik overbodige dingen te schrappen om tot de essentie van het product te komen zodat het onmiddellijk een grote klantengroep kon aanspreken.

Wat vind je het beste van het Scala-design?

Het juiste evenwicht tussen luchtigheid, stevigheid en comfort.

Welke droomprojecten zou je nog willen realiseren?

De volgende producten voor Rolf Benz, natürlich.

Designer Gino Carollo
Een combinatie van puristische elegantie en ontspannen Italiaans gemak

Nieuwsgierig-heid is mijn grootste inspiratiebron

Gino Carollo begint zijn carrière in de wereld van het industrieel design in 1990, maar ook werkt hij samen als een Art Director met prestigieuze Italiaanse en internationale bedrijven in de meubelsector. In opdracht van Assarredo, plant hij de realisatie en het coördinerend plaatje voor Padiglione Italia bij de International Furniture Fair in Cologne in 1992 en 1993, en ook het Italiaanse Paviljoen voor de Interieur Fair in Wenen in 1992. In 1999 opent hij STUDIO28 GINO CAROLLO, het industrieel design van deze studio verkrijgt belangrijke resultaten en sticht lange termijn samenwerkingen.